هشدار به اینفلوئنسرها
با کمتر از 500 هزار دنبال کننده هم مشمول مالیات می شوید
درحالیکه برپایه قانون بودجه سالجاری باید از درآمد حاصل از تبلیغات کاربران بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه های کاربر محور مالیات دریافت شود، اعلام مسؤلان سازمان امور مالیاتی از آن حکایت می کند که نخستین فهرست اطلاعات این افراد به این سازمان ارسال شده و برای دریافت مالیات از آنها باید تا آخر سال جاری و تکمیل اظهارنامه ها صبر کرد.
به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، برپایه بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سال جاری، درآمدهای کاربران دارای بیشتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد است که فرهاد دژپسند_ وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در مردادماه سالجاری آیین نامه اجرایی دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای دارای بیشتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده را ابلاغ نمود.
در این حوزه، سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری عرضه شده توسط آنها را تهیه نماید و در تارنمای سازمان، در منظر عموم قرار دهد که طبق گفته معاون سابق سازمان امور مالیاتی، به باعث قانون مالیات های مستقیم و با آخرین اصلاحاتی که در آن صورت گرفته است، درآمد واقعی هر شخصی شامل اینفلوئنسرهای دارای بیشتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه های کاربر محور هم برپایه بررسی صورت حساب ها و حساب های بانکی و استناد به مدارک و اسناد مشخص و بعنوان ماخذ محاسبه مالیات تعیین می شود.
هم اکنون، بررسی آخرین وضعیت دریافت مالیات از اینفلوئنسرها از آن حکایت می کند که برای دریافت مالیات در این حوزه باید منتظر ماند تا اظهارنامه های مالیاتی تکمیل و ارسال شود تا در سال آینده نسبت به مطالبه مالیات اقدام گردد.
کمتر از ۵۰۰ هزار فالوئر هم داشته باشید، مالیات می دهید
البته، برپایه اعلام محمد مسیحی_ معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی به ایسنا، این سازمان وظیفه خود در جهت دریافت مالیات از اینفلوئنسرها در سالجاری در خصوص تدوین دستورالعمل ها و ابلاغ آنها را انجام داده است.
از طرفی، نخستین فهرست از کاربران رسانه های کاربر محور با بیشتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده به سازمان امور مالیاتی ارسال شده و این روند همچنان ادامه دارد.
فارغ از آخرین وضعیت دریافت مالیات از اینفلوئنسرها، از زمان تصویب این قانون تابحال انتقادات کارشناسی بسیاری به این مصوبه عنوان شد که یکی از آنها در خصوص این است که تعداد فالوور نمی تواند معیار مناسبی برای درآمدزا بودن صفحات شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شود.
در این حوزه، درحالیکه قانون بودجه محدوده ۵۰۰ هزار دنبال کننده را شرط دریافت مالیات قرار داده است، اعلام سازمان امور مالیاتی از آن حکایت می کند که ملاک این سازمان برای دریافت مالیات در این حوزه درآمد کاربران است نه تعداد دنبال کنندگان آنها.
بگونه ای که مسیحی_ معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی اعتقاد دارد رسیدگی به مالیات اینفلوانسرها آستانه خاصی ندارد و رسیدگی مالیاتی را برای کاربران دارای کمتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده هم که از محل تبلیغات درآمد داشته باشند، اعمال می کند.
منبع: اچ پی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب