هواپیمای برادران رایت در کره مریخ!، عکس
اچ پی: برادران رایت با رایت فلایر تاریخ هوانوردی را شروع کردند. رایت فلایر، نخستین هواپیمای با سرنشین انسانی، نقشی حیاتی در تاریخ هوانوردی ایفا کرد.
تینا مزدکی_در حالی که هواپیمای برادران رایت به نام فلایر ممکنست فقط در ساحلی در کارولینای شمالی پرواز کرده باشد، بخشهایی از نخستین هواپیمای تاریخ به ماه و مریخ رفته است. پیش از این که در مورد ارتباط رایت فلایر با پروازهای فضایی صحبت نماییم، باید به هواپیمای برادران رایت نگاه نماییم و توضیح دهیم که چرا برای تاریخ هوانوردی بسیار حیاتیست.
بعد از یک طلسم کوتاه در تجارت چاپ در اوایل دهه ۱۸۹۰، ویلبر و اُرویل رایت تصمیم گرفتند از شور دوچرخه سواری که آمریکا را فرا گرفته بود بهره گیرند و یک تعمیرگاه باز کنند. بدنبال موفقیت این مغازه، آنها دوچرخه های خودرا ساختند و فروختند. آنها همزمان موفقیت های اتو لیلین تال را دنبال می کردند. در آگوست ۱۸۹۶، لیلین تال در یک سانحه جان خودرا از دست داد، حادثه تراژیکی که موجب شد برادران رایت جدی تر برنامه ساخت اولین هواپیمای تاریخ را دنبال کنند.
برادران رایت آغاز به آزمایش با گلایدر کردند در سال ۱۹۰۰، این زوج یک گلایدر که ساخته بودند به تپه های شنی کیتی هاوک، کارولینای شمالی بردند تا آزمایش نمایند. این مکان به دو دلیل انتخاب شد: مناسب ترین مکان نزدیک به خانه آنها در دیتون، اوهایو، و به اندازه کافی دور از دسترس برای جلوگیری از جلب توجه خبرنگاران بود. بعد از آزمایش با گلایدر، برادران متوجه شدند که اگر موتوری برای ایجاد نیروی رانش در آن نصب کنند، هواپیما می تواند مدت بیشتری در هوا بماند.
در سال ۱۹۰۳، آنها رایت فلایر را با بهره گیری از چوب صنوبر برای قاب ساختند و روی آنرا با پارچه ای نخی پوشاندند. چیزی که این جفت نیاز داشت یک موتور بنزینی سبک بود. در صورتیکه هیچ چیز مناسبی در دسترس نبود، آنها مهندس مغازه خودرا ریخته گری کردند و بلوک موتور را از آلومینیوم ساختند.
۱۹۰۳، برادران رایت تاریخ ساز شدند در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳، در ساعت ۱۰: ۳۵، اوریل موفق شد در صورتیکه ۱۲ ثانیه در ارتفاع ایستاده بود، ۱۲۰ فوت پرواز کند. دو پرواز بعدی کمی طولانی تر بودند و ۱۷۵ فوت و سپس ۲۰۰ فوت را طی کردند. در چهارمین و آخرین پرواز خود، هنگامی که هواپیما را به بالای تپه های شنی می برد، باد شدیدی آنرا گرفت و چندین بار آنرا واژگون کرد.
هواپیما که به شدت لطمه دیده بود به اوهایو بازگردانده شد و تعمیر شد، اما دیگر هیچ گاه پرواز نکرد. این هواپیما در سرتاسر کشور و سپس در موزه علوم لندن به معرض نمایش گذاشته شد تا این که در سال ۱۹۴۸ در موزه ملی هوا و فضای اسمیتسونیان در واشنگتن دی سی در سال ۱۹۴۸ به یک مکان ثابت تبدیل شد.
رایت فلایر به فضا می رود بعد از انجام چندین پرواز برای گردش به دور ماه در ۱۶ ژوئیه ۱۹۶۹، آپولو ۱۱ با خدمه فضانوردان نیل آرمسترانگ، ادوین آلدرین جونیور و مایکل کالینز از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به پرواز درآمد. بر روی ماژول قمری، همراه با آرمسترانگ و آلدرین، تکه هایی از چوب و پارچه از رایت فلایر گرفته شده بود. چوب و پارچه در مرکز بازدیدکنندگان در یادبود برادران رایت در کیتی هاوک، کارولینای شمالی به معرض نمایش گذاشته شده است.
در سال ۱۹۸۶، یادداشتی توسط ارویل رایت و قطعات چوب و پارچه از رایت فلایر در شاتل فضایی چلنجر قرار گرفت. متأسفانه، ۷۳ ثانیه بعد از برخاستن چلنجر، یادگارها و هر هفت خدمه چلنجر از بین رفتند.
بیشتر بخوانید: آینده دبی را تماشا کنید/ پیش بینی ترسناک هوش مصنوعی/ عکس اختراع اعجاب انگیز دانشمندان در نسل جدید کامپیوترها: ترکیب هوش مصنوعی با مغز کوچک! سی و چهار سال بعد، یک تکه پارچه از رایت فلایر با یک هلیکوپتر کنترل ازراه دور متصل به مریخ نورد به فضا رفت. مقدار کمی پارچه، به اندازه یک تمبر پستی، به کابلی در زیر پنل خورشیدی Ingenuity متصل شده بود.
زمانی که مریخ نورد بر روی سیاره سرخ فرود آمد، Ingenuity تنها قرار بود پنج پرواز انجام دهد. بگفته ناسا، ۶۷ را تکمیل کرد و به دانشمندان کمک کرد تا مناطق مورد علاقه را برای ماموریت های آینده مریخ ترسیم کنند.
منبع: simpleflying
۵۸۳۲۳
منبع: newhp.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب