ماجرای بازار داغ خرید و فروش دعوتنامه یک شبکه اجتماعی
به گزارش اچ پی، به دنبال ایجاد برخی محدودیتها در توییتر برای کاربران، موج مهاجرت از این شبکه اجتماعی به بلو اسکای شروع شده و دراین میان، بعضی کاربران ایرانی اعلام نموده اند تعداد آگهی های فروش کد دعوت شبکه اجتماعی بلواسکای در یک پلت فرم داخلی افزوده شده است.
به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، بلواسکای شبکه اجتماعی جدید جک دورسی است که از یک پروتکل جدید و غیرمتمرکز برای این پلت فرم استفاده می نماید. این شبکه اجتماعی از آبان سال قبل نام نویسی از علاقه مندان برای تست نسخه بتا را آغاز کرد؛ هر چند فقط کاربرانی که دعوت نامه داشته باشند، می توانند به آن دسترسی پیدا کنند؛ اما برخی احتمال می دهند که این شبکه اجتماعی یک رقیب جدی برای توییتر خواهد بود.
در واقع یک هفته پیش از این که ایلان ماسک خرید توییتر را نهایی کند، جک دورسی، یکی از موسسان و مدیرعامل سابق توییتر اعلام نمود به دنبال تست کنندگان بتا برای اپلیکیشن اجتماعی مبتنی بر بلاک چین "بلو اسکای سوشال" (Bluesky Social) است. وی در توییتر اعلام نمود بلو اسکای می خواهد رقیب هر شرکتی شود که تلاش می کند مالک عناصر بنیادین شبکه اجتماعی یا اطلاعات افرادی که از آن استفاده می نمایند، باشد.
دورسی در سال ۲۰۰۶ در تاسیس توییتر نقش داشت و چندین سال مدیرعامل این شرکت بود. وی نوامبر سال ۲۰۲۱ از این سمت کناره گیری کرد و پاراگ آگراوال، مدیر فناوری وقت توییتر جانشین او شد که فورا بعد از نهایی شدن قرارداد خرید توییتر، از جانب ایلان ماسک اخراج شد. توییتر در سال ۲۰۱۹ بلو اسکای را بعنوان راهی برای توسعه یک مفهوم غیرمتمرکز مشابه برای این شرکت، تاسیس کرد. دورسی در آن زمان در یک پرسش و پاسخ نوشته بود هدف بزرگ و بلندمدت، ساخت یک پروتکل بادوام و باز برای مکالمات عمومی است. از طرفی این شبکه اجتماعی اعلام نموده که اطلاعات کاربران از نفوذ دولتی به دور خواهد بود و به جای اینکه بوسیله ی یک شرکت بهره برداری شود، توسط کاربران کنترل خواهد شد که می تواند اقتصاد اطلاعات شخصی را متحول کند.
از بلو اسکای بیشتر بدانید
درباره جزئیات این شبکه اجتماعی میتوان گفت کد آن اجازه خواهد داد اطلاعات حساب کاربر از پلتفرمی به پلت فرم دیگر منتقل شود. کاربران بلو اسکای سوشال می توانند از حسابشان برای ورود به هر حساب شبکه اجتماعی که از کد جدید استفاده می نماید، استفاده نمایند. به این ترتیب، یک حساب به آنها اجازه خواهد داد به همه شبکه های اجتماعی محبوبشان دسترسی داشته باشند.
به گفته جی گرابر، مدیرعامل بلو اسکای، بعد از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، ۱.۲ میلیون نفر در صف انتظار برای ورود به بلو اسکای هستند. کاربران این شبکه اجتماعی با انتخاب یک عکس، نام کاربری و نام دامنه، حساب کاربری ایجاد می کنند و بعد از ایجاد حساب، می توانند پست، پست مجدد و پاسخ به کاربران دیگر را ارسال نمایند. یک تب جست وجو برای یافتن افراد دیگر وجود دارد و پلتفرم افرادی که در شبکه کاربر وجود دارند را برای دنبال کردن، پیشنهاد می دهد.
این اپلیکیشن هنوز در مرحله آزمایشی بتا قرار دارد و تنها برای کاربرانی موجود است که دعوتنامه دریافت کرده اند یا در صف انتظار قرار دارند. کد دعوت معمولاً هر دو هفته یک مرتبه داده می شود اما یک نماینده بلو اسکای گفته است تیم این پلت فرم گاهی به دلخواه، کدهای دعوت بیشتری برای فعال کردن کاربران بیشتر ارسال می کند.
توییتر ماسک که صدها میلیون کاربر دارد، چندی قبل تیک احراز هویت کاربران قدیمی را حذف نمود که سبب سردرگمی میان کاربرانش شد و باردیگر تیک آبی برخی از کاربران برجسته خویش را برگرداند. ایلان ماسک، مالک میلیاردر توییتر، تیک آبی را بخشی از سرویس اشتراکی "توییتر بلو" قرار داده که هزینه ماهانه هشت دلار دارد. خیلی از کاربران برجسته توییتر، از این هزینه انتقاد کرده و توییتر را متهم کرده اند آنها را به شکل نادرست بعنوان مشترکان پولی نشان داده است.
کاربرانی که از تصمیمات ناگهانی ایلان ماسک خسته شده اند، ماه هاست به دنبال یک جایگزین معتبر نظیر شبکه اجتماعی ماستودون هستند. بلو اسکای از این نظر به توییتر نزدیک است که توسط جک دورسی، افتتاح شد.
اگرچه اخیرا توییت هایی در خصوص احتمال محدودیت موقتی برای تعداد توییت هایی که کاربران می توانند هر روز مشاهده کنند، از جانب ایلان ماسک، منتشر گردید اما معلوم نیست که محدودیت های مذکور دقیقاً از چه زمانی تا چه زمانی ادامه پیدا می کند.
به نظر می رسد با این اقدام ایلان ماسک تقاضا برای حضور در شبکه اجتماعی بلو اسکای افزایش پیدا کرده است اما در اقدامی عجیب و برپایه اعلام کاربران در یک پلت فرم ایرانی کد دعوت شبکه اجتماعی بلواسکای با قیمت های میلیونی به فروش گذاشته شده است. در واقع از چند شب گذشته تعداد آگهی های فروش کد دعوت شبکه اجتماعی بلواسکای در یک پلت فرم داخلی افزوده شده و قیمت درج شده در این آگهی ها بعضاً به یک میلیون تومان هم می رسد. نکته قابل توجه اینست درخواست برای این کد دعوت بخاطر سیاست هایی که اخیراً ایلان ماسک مالک توییتر، در این شبکه اجتماعی اعمال کرده در سراسر دنیا افزوده شده است.
به نظر میرسد سیاست های جدید ماسک و برخی محدودیت ها در توییتر سبب شده که در واکنشی انتقادآمیز به آن، کاربران در حال کوچ به شبکه اجتماعی رقیب توییتر یعنی بلواسکای باشند. شبکه اجتماعی بلو اسکای هم به دنبال هجوم کاربران به این شبکه اجتماعی به صورت موقت امکان ثبت نام جدید را در پلت فرم خود غیرفعال کرده است. ازاین رو این اقدام نشان داده است که عملا کدهای دعوت بلواسکای در حال حاضر کاربردی ندارد اما همچنان با قیمت های بالا توسط کاربران خرید و فروش می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب