اپراتورها باید اعلام كنند:

چه مبلغی از جیب مردم برای وس پرداخت شد؟

چه مبلغی از جیب مردم برای وس پرداخت شد؟ به گزارش اچ پی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نموده كه اپراتورها ملزم شدند طی یك هفته به هر مشترك اعلام كنند در سه سال قبل چه مبلغی برای خدمات ارزش افزوده هزینه كرده اند.


به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) كه به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامك معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامك، تماس و دیتای مصرفی بعنوان ابزار عرضه خدمات استفاده می شود. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، اطلاع رسانی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی، خدمات استیكر و این قبیل سرویس ها می شود.
با اینكه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط كاربر انتخاب شود، اما به نظر می آید توسط بعضی از شركت های ارزش افزوده، كاربران به عضویت این سرویس ها درآمده بودند و با عنایت به این كه این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یك پیامك ارزش افزوده به كاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد.
با افزایش اعتراضات درباره هزینه های ناخواسته ای كه به مشتركان تحمیل شده بود، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با هشتگ آخر VAS، در توییتر نوشت: شاید وقتش رسیده باشد كه بزودی كل سرویس های ارزش افزوده را برای همیشه تعطیل كنیم. بنابراین اپراتورها از جانب رگولاتوری ملزم شدند كه در اینباره به مشتركین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و هم چنین به تمامی شركت های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند.
مطابق مصوبه ۱۴۷ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای عرضه خدمات ارزش افزوده پیامكی از جانب اپراتورها تأیید مشترك برای فعال سازی الزامی است. ازاین رو اپراتور باید در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامكی، پیش از شروع عرضه خدمات، از راه یك پیامك درباره عرضه خدمات از مشترك سوال كند و در صورت تأیید مشترك آنرا فعال كند.
البته وزیر ارتباطات بارها درباره نحوه غیرفعال كردن سرویس های ارزش افزوده هم اخطار داده بود كه مشتركان تلفن همراه می توانند از راه شماره گیری #۸۰۰* در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویس های ارزش افزوده ای كه برای آنها فعال است، آگاه شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آنها اقدام نمایند. هم چنین در صورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامكی مشتركان می توانند با رفتن به پایگاه اینترنتی ۱۹۵ یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شكایات حوزه ICT به شماره ۱۹۵ شكایت خویش را ثبت كنند.
همینطور بعد از آن، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- عرضه سرویس خدمات ارزش افزوده (وَس) به شیوه كنونی را نوعی كلاهبرداری و سوءاستفاده از مشتركین دانست و از نظارت و عزم جدی این سازمان برای مقابله با آن اطلاع داد.
وی درباره تصمیم قاطع وزیر ارتباطات برای آخر دادن به «وس» اظهار داشت: در پروانه هایی كه برای اپراتورها صادر كردیم یك سری خدمات پایه مثل خدمات صوتی، داده و پیامك تعریف شده است كه بر این بستر یك سری خدمات دیگر تحت عنوان خدمات ارزش افزوده شكل گرفته است كه همان گونه كه از اسم آن مشخص است، یعنی یك ارزش اضافه تری به مشتركین عرضه دهیم كه این در پروانه اپراتورها بعنوان سرویس های مجاز ذكرشده است؛ اما امروزه این خدمات سبب نارضایتی و سوءاستفاده از مشتركین شده است.
وی ادامه داد: با این وجود معتقدیم این مساله باید ریشه ای حل شود. یكی از طریق حل ها این است كه اختیار فعال كردن سرویس ها در دست مشترك باشد نه اپراتور. اقدامی كه ما می خواهیم انجام بدهیم این است كه ابتدا تمام سرویس ها را غیرفعال و به مشترك برای فعال سازی مجدد پیام درخواست ارسال نماییم و اگر مشترك تمایل داشت در سرویس باقی بماند و آنرا تائید كرد، باردیگر هم از او تائید مجدد گرفته شود تا سرویس موردنظر برای او فعال شود. من فكر می كنم با این روش می توان بازار سرویس خدمات ارزش افزوده را كنترل و مدیریت كرد، اما اگر در ادامه دیدیم كه بازهم امكان دارد بستر سو استفاده و كلاه برداری باقی بماند، تمام سرویس های ارزش افزوده را تعطیل می نماییم.
رئیس رگولاتوری با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت «وس» اظهار داشت: تیم نظارتی ما طی یك الی دو روز آینده برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش افزوده در اپراتورها مستقر می شوند و همینطور اقدامات دیگری هم طی یك الی دو هفته ی آینده با عنایت به مهلت هایی كه تعیین شده انجام می دهیم كه پس از به سرانجام رسیدن آن نتایج را اعلام خواهیم كرد.
اما در این راستا، آذری جهرمی امروز در توییتر اعلام نمود: خیلی ممنون از همه مردم عزیز و بخصوص نمایندگان محترمی از مجلس كه از آخر وس حمایت كردند. در گام اول شفاف سازی، اپراتورها را ملزم كردیم طی یك هفته به هر مشترك اعلام كنند در سه سال قبل چه مبلغی از جیبشان برای خدمات وس و به حساب چه شركت هایی رفته است، آمار بسیار جالبی خواهد شد.
به تازگی نامه ای از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خطاب به اپراتورها در فضای مجازی انتشار یافته كه در آن آمده است: با عنایت به اشكالات فنی و ساختاری سیستم های مربوطه در خصوص فراهم بودن امكان عضور كردن مشتركان بدون اطلاع و درخواست و تایید آنها در خدمات ارزش افزوده، توسط بدافزارها و برخی توسعه دهنده ها و همینطور بر مبنای دریافت شكایات مختلف از مشتركان و عدم توانایی پلت فرم اپراتور در تشخیص درخواست حقیقی مشتركان از درخواست جعلی توسط اپراتورها، اینگونه عضوگیری ها برخلاف روال تعیین شده در مصوبه 270 كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و باعث زیان مشتركان می شود.
همینطور در این نامه عنوان شده كه لازم است برای عضویت در خدمات ارزش افزوده، تایید دو مرحله ای از مشتركان دریافت شود و پیامك اطلاع رسانی و روال عضویت درباره سرویس های ارزش افزوده به مشتركان ارسال شود. البته خدمات اضطراری و اورژانس از این مورد مستثنی هستند و درباره این موارد، اپراتور می تواند به تشخیص خود عمل كند.




منبع:

1398/07/19
19:01:45
5.0 / 5
4703
تگهای خبر: آنلاین , ارتباطات , استاندارد , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی