در نقشه بومی بلد ؛
مسیریابی حمل و نقل عمومی با اپلیكیشن ممكن شد
به گزارش اچ پی نقشه و مسیریاب بومی بلد امكان مسیریابی حمل و نقل عمومی به صورت مرحله به مرحله را برای كاربران فراهم نمود.
به گزارش اچ پی به نقل از مهر، حسام میرآرمندهی موسس نقشه و مسیریاب بومی «بلد» امروز در نشست خبری از توسعه این اپلیكیشن با هدف كاهش ترافیك در كلانشهرها و افزایش رفاه عمومی اطلاع داد. وی با اشاره به اینكه در این اپلیكیشن بومی امكان دریافت اطلاعات و عكس از نقاط پرمراجعه روی نقشه ممكن شده است، اضافه كرد: در نقشه «بلد» امكان مشاركت افراد در اطلاع رسانی مكان ها و هم استفاده از نقشه آفلاین در صورت عدم پوشش اینترنت فراهم گشته است. میرآرمندهی به امكانات این اپلیكیشن بومی در اضافه كردن مناطق پرخطر در شرایط بحران اشاره نمود و اظهار داشت: برای مثال فروردین امسال با همكاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اضافه كردن مناطق پرخطر تهران در زمینه سیل اطلاع رسانی های مناسبی روی نقشه «بلد» عرضه شد. وی اظهار داشت: امكان استفاده از دستیار صوتی هم روی این اپلیكیشن بومی فراهم شده و بزودی این دستیار صوتی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی فعالیت خواهد نمود كه با عنایت به صدایی كه از كامپیوتر تولید می شود، دقت مسیریابی صوتی را بالا می برد. در همین حال خصوصیت تغییر زبان در این اپلیكیشن فراهم گشته است و «بلد» زبانهای تركی، عربی و كردی (به زودی) را هم پوشش می دهد. میرآرمندهی جمع آوری اطلاعات با خودرو های تصویربرداری و استخراج داده های محلی با یادگیری ماشین همچون استخراج تابلوهای راهنمایی و رانندگی و مغازه ها با هوش مصنوعی را همچون امكانات این اپلیكیشن عنوان نمود و در مورد مأموریت های آینده اپلیكیشن « بلد» هم اظهار داشت: بهینه سازی فرایند پیدا كردن و رفت و آمد و تعامل با مكان های فیزیكی در كنار افزودن تصاویر ماهواره ای با تعامل با شركت های خارجی و هم جمع آوری تصاویر هوایی با پرواز های پهپاد و هم تصاویر سه بعدی و اطلاع رسانی از جهت های جغرافیایی روی نقشه همچون امكاناتی است كه به این اپلیكیشن اضافه خواهد شد. وی اظهار داشت: با همكاری با سازمان های مختلف همچون راهنمایی و رانندگی، با استفاده از نقشه می توان دقت ترافیك را بالا برد و منابع ترافیكی را از راه هوش مصنوعی افزایش داد. به بیان دیگر از راه این فناوری، در آینده می توان به افزایش كیفیت زندگی در شهرهای بزرگ و كلان شهرها كمك كرد. میرآرمندهی با اشاره به اینكه وضعیت حمل و نقل تهران در جایگاهی پایینی در بین كشورهای جهان قرار دارد و دوربین های كنترل ترافیك ما تنها نام هوشمند را یدك كشیده و از هوش ابتدایی بهره می برند، افزود: اما در كشوری مانند چین با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و نقشه های مسیریاب موفق به افزایش كیفیت حمل و نقل شده اند. به این مفهوم كه هوش مصنوعی می تواند بدون احتیاج به عریض كردن خیابانها و پل زدن روی اتوبانها به كاهش ترافیك و افزایش كیفیت حمل و نقل كمك نماید. وی با اشاره به اینكه نقاط پرمراجعه در این مسیرباب «بلد» چهار برابر گوگل مپ در ایران است و این نقشه بومی بیشتر از ۱۵۰ میلیون مسیر مختلف را پیشنهاد می دهد تصریح كرد: با كنترل هوشمند دوربین های راهنمایی رانندگی و مسیریابی تركیبی اینترنتی «بلد» می توان بدون راه اندازی اتوبان یا خیابان جدید، كیفیت زندگی شهری را ارتقا داد. میرآرمندهی اظهار داشت: با سازمان راهداری هم وارد مذاكره شده ایم تا با استفاده از اطلاعات ۱۴۰۰ دوربین جاده ای، عرضه اطلاعات به كاربران را بهبود دهیم. وی در مورد توسعه نسخه IOS این اپلیكیشن هم اظهار داشت: فعلا تمركز خویش را روی اندروید داریم و تلاش می نماییم راه پایداری برای سرویس IOS هم پیدا نماییم اما بزودی نسخه وب این اپلیكیشن راه اندازی می شود.مسیریابی تركیبی حمل و نقل عمومی با اپلیكیشندر این نشست محمد رازقی مدیر محصول سرویس حمل و نقل عمومی در نقشه و مسیریاب بلد هم اظهار داشت: در تهران حداقل ۴۰ درصد سفرهای روزانه با استفاده از حمل و نقل عمومی انجام می شود و این رقم طبق سند توسعه شهری به ۷۵ درصد برسد. اما شواهد نشان داده است كه به علت عدم كیفیت حمل و نقل عمومی در سال های اخیر، این عدد تغییر چندانی نداشته است. وی با اشاره به اینكه الان تهران دارای ۷ مترو، ۵۴۷ خط اتوبوس و ۱۲۸۸ خط تاكسی است، اظهار داشت: خطوط اتوبوس ۵۳۰۰ كیلومتر و خطوط تاكسی مسافت ۱۲ هزار كیلومتر را در طول روز طی می كنند. این امر نشان داده است با استفاده از تاكسی و اتوبوس می تواند مسیریابی مناسبی برای حمل و نقل عمومی داشت. اما به علت مشكلات زیرساختی سیستم حمل و نقل و عدم برنامه ریزی مناسب برای مسیربهینه، مردم كمتر از حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند. رازقی اظهار داشت: نقشه و مسیریاب بومی «بلد» امكان مسیریابی حمل و نقل عمومی به صورت مرحله به مرحله را برای كاربران فراهم نموده است كه این سرویس برای مهرماه امسال و بازگشایی مدارس می تواند به كمك كاهش معضل ترافیك بیاید. به قول وی، سرویس مسیریابی تركیبی «بلد»، مسیر بهینه را به كاربران پیشنهاد خواهد داد. این مسیریابی تلفیقی از پیشنهادات استفاده از تاكسی، مترو و اتوبوس برای حمل و نقل عمومی است كه با عنایت به تعیین هزینه، زمان سفر، مقدار پیاده روی و تعداد تعویض وسیله نقلیه، بهینه سازی سازی سفر را برای كاربر ممكن می كند. وی اظهار داشت: این سرویس كاملترین پشتیبانی از سیستم حمل و نقل عمومی است كه همانطور كه در راه یابی خودرو روی نقشه، امكان عرضه اطلاعات مسیر به صورت مرحله به مرحله برای كاربر فراهم است. در حمل و نقل عمومی هم كاربر می تواند از این امكان استفاده نماید. مدیر محصول نقشه فارسی حمل و نقل عمومی تصریح كرد: تا قبل از این سرویسی مانند «گوگل مپس» تنها نشان دهنده مسیر به كاربر بود اما با ایجاد مسیریابها، امكان استفاده از مسیریابی مرحله به مرحله برای كاربر روی نقشه افزوده شد. الان هم نقشه «بلد» این امكان را فراهم نموده كه مسیریابی به صورت مرحله به مرحله در حمل و نقل عمومی صورت گیرد. بدین سان كاربران می توانند برای رسیدن به مقصد از اطلاعات پیشنهادی نقشه برای مسیرهای تاكسی، مترو و اتوبوس به صورت تركیبی استفاده كنند. وی امكان جمع سپاری سرویس را هم از دیگر قابلیت های «بلد» عنوان نمود و اظهار داشت: مقرر است وسایل حمل و نقل جدیدی مانند تاكسی های گردشی یا دوچرخه های اشتراكی هم به این نرم افزار اضافه شود.
منبع: اچ پی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب